Wilfred - Blazer in Bilstain

lijn1.gif (3257 bytes)

Sinds april 2002 ben ik een gelukkige eigenaar van een Chevy K5 Blazer. Het model is een voormalig US Army M1009 Truck. Bij Co Oskam had ik de Chevy besteld en gekocht voordat ik hem gezien had. Ik heb er direct andere velgen, banden en een 4" Trailmaster suspension liftkit op laten monteren. Ben zelf maar een klein manneke zodat ik nu lekker hoog zit ;-) De truck is echt gaaf en technisch goed in orde.

Nadat ik meerdere keren op de Ermelose hei hebt gereden in licht terrein werdt het tijd om eens wat anders op te zoeken. Een beetje gesurft op het internet voor info. En natuurlijk de site van de Chaosboyz regelmatig bezoeken. Hier staan altijd wel interessante maar vooral geinige verslagen over alles en nogwat. Ik was op zoek naar een terrein niet ver van Nijmegen. Mijn oog viel op Bilstain in Belgie. Jullie waren zelf niet zo enthousiast over dit terrein las ik. Maar ik kan dit terrein toch zekers aanbevelen voor beginners zoals ikzelf :-) Ik spreek zelf ook geen woord frans maar een biertje bestellen lukt me wel.
Op vrijdag 26 juli vertrokken we met z'n drieen. Ikzelf, mijn zwager Ton en zijn zoon. Mijn Chevy is uitgerust met een derde stoel. Ruimte zat voor drie personen.

Vrijdag namiddag hebben we drie nachten geboekt voor € 90,- all in. Eerst onze tenten opgezet op een grasveldje. We hadden dit veld voor ons alleen aangezien de meeste voor een dagje kwamen of hadden een camper voor de overnachting. Daarna gingen we het terrein met de truck rustig verkennen. Het is inderdaad niet een echt groot terrein maar als je goed zoekt zijn er vele leuke routes te vinden om je twee dagen te vermaken.

Zaterdag 27 juli hebben we vrijwel de hele dag gereden. Vele malen klimmen en afdalingen oefenen met de truck. De losse stenen ondergrond is hierbij een uitdaging. Rustig rijden in de lage gearing, eerste versnelling en je truck 'loopt' zonder moeite een helling van 40-45 graden op. Afdalen is pittig met losse ondergrond. Wielen moeten rustig blijven rollen. Je wielen niet blokkeren met remmen anders ga je glijden en ben je stuurloos. Na een paar keer oefenen begin je het remmen bij afdalingen aardig te leren. In de bossen was nog wel modder hier en daar aanwezig maar nooit diep. De bospaden waren soms vrij smal voor de Chevy maar goed te doen.

Op zaterdag was het redelijk druk met vooral trial motoren. 'sAvonds om 19:30u en 10:30u hadden zij namelijk twee trial wedstijden. Wel leuk om eens te zien. Zondag 28 juli was het veel rustiger. Weer de hele dag gereden. Naar wat zoeken vonden we een paar zeer steile paden tussen de vele bomen. Hierbij ging de bijrijder zo nu en dan uit de truck voor verkenning en aanwijzingen. Is wel verstandig als je je plaatwerk heel wilt houden. Krassen vind ik echt niet erg maar flinke deuken vind ik toch wel zonde aangezien ikzelf de enige sponsor ben :-) In de vroege namiddag van zondag begon de grote uittocht en rond een uurtje of 19:00 waren we de enige bezoeker van het terrein op wat personeel na. We besloten om zondagavond als de zon onder was te gaan rijden. We waren toch de enige :-) In het donker rijden was een totaal andere ervaring. Bij een steile afdaling in het bos tussen dikke bomen had ik ff het zweet op mijn rug staan :-) En het was toch al zo'n warm weekend.

Maandagmorgen 29 juli hebben we het boeltje ingepakt en reden we langzaam naar de uitgang om nog wat koffie te drinken. Niet dus! Alles was gesloten en er liepen alleen maar twee mensen de boel schoon te maken. Naar ruim twee uurtjes rijden over de snelweg met 125km kwamen we aan in het land van Maas en Waal. Eerlijk is eerlijk. Bilstain is niet een groot off road terrein maar kan ik aanraden voor beginners. De steile klimpartijen en dalingen zijn een uitdaging en een goede oefening. De losse ondergrond kan verradelijk zijn maar nooit echt gevaarlijk. De modder die er is in de bossen ligt is nooit diep. Nu hadden wij droog en zeer warm weer. Bij regen kunnen de omstandigheden natuurlijk anders zijn. Wellicht dan wat meer modder en de (stenen) hellingen zullen gladder zijn. Bilstain is wat mij betreft de moeite waard en ik zal zeker nog eens een bezoekje brengen voor hooguit twee dagen maximaal. Ik heb wat fotootjes bijgesloten van mijn trip en hoop dat dit verslag nog wat meer mensen enthousiast maakt om eens lekker te gaan stoeien in het terrein met je truck, bike or whatever :-)